lagere registratie-rechten van 7 procent

Wie een nieuwe gezinswoning koopt, moet de oude binnen het jaar verkopen om van de lagere registratie-rechten van 7 procent te profiteren.

De berekening van de registratierechten of koopbelasting wordt binnenkort grondig door elkaar geschud. Het standaardtarief van de belastingen die je betaalt op de aankoop van een woning. wordt van 10 naar 7 procent verlaagd. Het klein beschrijf van 5 procent voor woningen met een kadastraal inkomen dat lager is dan 745 euro verdwijnt. In ruil komt een korting van maximaal 5.600 euro voor woningen die maximaal 200.000 euro kosten (220.000 euro in enkele kernsteden en gemeenten in de Vlaamse rand).
 

Het nieuwe tarief geldt enkel voor de gezinswoning. Binnen twee jaar na het ondertekenen van de authentieke akte moet de koper op dat adres gedomicilieerd zijn. Wie al een woning bezit en in een tweede verblijf investeert, voor eigen gebruik of om te verhuren, moet ook in de toekomst nog 10 procent registratierechten betalen, tenzij hij de woning of het appartement binnen drie jaar verhuurt via een sociaal verhuurkantoor voor minstens negen jaar. 

Maar hoe zit het als iemand een woning bezit en die wil inruilen voor een nieuwe woning? De kans is groot dat op het moment dat hij de nieuwe woning koopt de oude gezinswoning nog niet verkocht is. Geldt dan het lagere tarief van 7 procent of dat van 10 procent?

"Wie al een gezinswoning heeft en een nieuwe koopt, kan onmiddellijk gebruikmaken van het tarief van 7 procent, op voorwaarde dat de oude woning binnen het jaar wordt verkocht", verduidelijkt het kabinet van Vlaams minister van Begroting Bart Tommelein (Open VLD). Die twaalf maanden beginnen te lopen op de dag van de authentieke akte van de aankoop van de nieuwe woning

Als iemand een gezinswoning voor een andere inruilt, kan hij ook in de toekomst profiteren van de meeneembaarheid van de registratierechten. Dat houdt in dat hij (een deel van) de registratierechten die hij betaalde op de vorige aankoop kan aftrekken van de registratierechten op de nieuwe aankoop. Het maximumbedrag van de mee te nemen registratierechten bedraagt 12.500 euro. Nieuw is dat dat plafond voortaan ook geïndexeerd wordt. 

De regering moet nog finaal groen licht geven voor de hervorming van de registratierechten. Maar Tommelein maakt zich sterk dat de nieuwe tarieven vanaf juni ingaan.

Wat verandert vanaf juni?

  • Het standaardtarief van de registratierechten voor een gezinswoning zakt van 10 naar 7 procent.
  • Wie een gezinswoning grondig energetisch renoveert, betaalt slechts 6 procent in plaats van 7 procent registratierechten.
  • Wie al een gezinswoning heeft, moet die binnen het jaar verkopen om recht te hebben op 7 procent registratierechten op de aankoop van de nieuwe gezinswoning.
  • Het klein beschrijf van 5 procent op basis van het kadastraal inkomen wordt vervangen door een korting van maximaal 5.600 euro als de aankoopprijs maximaal 200.000 euro bedraagt.
  • Voor tweede verblijven en investeringsvastgoed blijft het tarief 10 procent, tenzij voor wie een huis of appartement binnen drie jaar verhuurt via een sociaal verhuurkantoor (SVK) voor minstens negen jaar. Dan heeft die ook recht op het tarief van 7 procent.
  • De 12.500 euro registratierechten die betaald werden op een vroegere aankoop en die van de nieuwe aankoop kunnen worden afgetrokken, worden voortaan geïndexeerd.

Bron: netto
 

Welke factoren bepalen de verkoopprijs van uw woning

Stel, je woont al even in je huidige woning en je vindt het tijd voor iets anders. Voor je het op de markt zet, wil je weten wat een realistische, maar interessante prijs is. Je wilt immers waar voor je geld, maar je wilt ook niet te lang met je huis blijven zitten.
Als je verkoopt via een makelaar, zal die je helpen met het bepalen van de juiste prijs voor je woning. Maar hoe doet ie dat? En met welke factoren moet je rekening houden? 
 

Kijk en vergelijk

De simpelste manier is om te spieken bij anderen. En waar kan je dat beter dan op Zimmo (hé, een beetje reclame kan nooit kwaad). Zoek in je regio naar vergelijkbare woningen te koop of maak er gebruik van het ZMV-bedrag.

Hoeveel vragen andere huizenverkopers voor hun huis of appartement? Zoek je het ietsje ruimer, dan kan je op de website van de FOD Economie ook nagaan wat de gemiddelde huizenprijs is in jouw regio, interessant! Vergelijk wel appels met appels. Die villa om de hoek lijkt misschien niet meteen op jouw rijtjeshuis.
 

Welke factoren spelen een rol?

  • Perceeloppervlakte en bewoonbare oppervlakte: hoe groot is het grondstuk waarop je woning werd gebouwd en hoeveel bewoonbare ruimte krijgt de kandidaat-koper? Deze info is superbelangrijk om de waarde te bepalen. Opsnorren dus die handel!
  • Ligging: "Location, location, location" of hoe belangrijk de locatie van je woning is voor de prijs. Een populaire ligging, levert een hogere prijs op. Een drukke weg of industriegebied vlak naast je deur, zijn niet meteen een pluspunt. Een goede bereikbaarheid of veel faciliteiten in de buurt zijn dat weer wel.
  • Type woning: wat voor woning wil je verkopen, een appartement, een huis, een villa, een kasteel?
  • Type bebouwing: gaat het om een open, halfopen of gesloten bebouwing?
  • Kadastraal Inkomen: (bedrag dat je netto zou krijgen om je huis 1 jaar te verhuren) waarom is dit van belang, hoor ik je zeggen, dit is toch gebaseerd op de huurprijs van de jaren stillekes (lees ‘75)? Daarom is het inderdaad vooral voor recente woningen een goede indicatie. Voor hen werd het bedrag immers recent berekend aan de hand van gelijkaardige woningen in de omgeving.
  • Bouwjaar: heb je een recente woning of eerder eentje op leeftijd?
  • Afwerking: hoe is je huis afgewerkt en wat is de kwaliteit van de gebruikte materialen? Ook ik maak me schuldig aan ontbrekende plinten, maar voor veel kandidaat-kopers kan een minder goede afwerking van het hele huis een echte afknapper zijn.
  • Renovatiewerken: is je huis al op leeftijd en heb je al verbeteringswerken uitgevoerd, dan kan dat een plus zijn voor de prijs.
  • Energiezuinigheid: een hele waardevolle en belangrijke factor in de laatste jaren: hoe energiezuinig is je woning, rekening houdend met de isolatiematerialen, EPC, …
     

Met de hulp van een vastgoedmakelaar

Doet al deze info je zuchten? Maak je geen zorgen. Lokale vastgoedmakelaars kunnen je helpen om een realistische prijs te bepalen. Wat heeft hij/zij dat we zelf niet hebben? De ervaring van het verkopen van gelijkaardige woningen in de regio en een idee hebben van wat kandidaat-kopers bereid zijn te betalen.

De vastgoedmakelaar heeft daarnaast geen emotionele band met jouw woning, hij heeft er niet maanden in geklust, niet gespaard om verbouwingswerken uit te voeren, … Hij/zij wilt je woning wel verkopen aan een zo hoog mogelijke, realistische prijs.
Een makelaar die zomaar een prijs uit z’n mouw schudt? Die kan het schudden, want voor zo’n groot bedrag willen we geen nattevingerwerk!
Een goede makelaar kan je een schattingsverslag of gefundeerde waardebepaling voorleggen. Vraag hier dus gerust naar.
 

Wat een ander bereid is te betalen

Hoeveel je uiteindelijk voor je woning krijgt, hangt af van wat kandidaat-kopers ervoor willen neertellen. Geef toe, er zijn grenzen aan de uitdrukking "er moet maar iemand zo gek zijn om dat bedrag voor mijn huis te betalen".
Met een te hoge prijs ga je geen kijklustigen lokken en met een te lage prijs ga je je misschien nog jarenlang voor het hoofd slaan met "had ik maar".
Het kan dus geen kwaad om je te informeren en jezelf voldoende tijd te geven om erover na te denken.

Bron: zimmo
 

Waarom heb ik een notaris nodig?

Plannen om een lap bouwgrond, een gezellig appartement, een knus huis of een fantastische villa aan te schaffen? Wellicht is dat geen beslissing waarvoor je over één nacht ijs gaat. Een notaris kan je op voorhand onpartijdig advies verlenen en uitleggen hoeveel kosten er bovenop de aankoopsom verschuldigd zijn.

Zodra je een onroerend goed koopt of verkoopt, ben je verplicht om een notaris onder de arm te nemen. Daar zijn verschillende redenen voor. De belangrijkste? Zelfbescherming. Dankzij een notariële akte is alles immers officieel en kun je pijnlijke situaties voorkomen.

Hij of zij is dus de sleutelfiguur vanaf de beslissing van de aankoop tot de ondertekening van de notariële akte. Heb je een krediet nodig om het onroerend goed te kunnen betalen? Dan heb je hem of haar eveneens nodig want voor het vestigen van een hypotheek is ook een notariële akte vereist.

Kies zelf een notaris
Bij een verkoop van een onroerend goed zijn er altijd twee betrokken partijen: de verkoper en de koper. Ze hebben allebei een notaris nodig. Elke partij kan vrij een eigen notaris kiezen. Net zoals bij advocaten en andere vrije beroepers kiezen mensen vaak voor iemand die ze persoonlijk kennen. Of iemand die in de familie- of vriendenkring gekend is. Tegenwoordig zijn er zo’n 1.500 notarissen actief in België. Bij jou in de buurt is er dus zeker iemand te vinden.

Eerste advies gratis
Kandidaat-kopers kunnen voor het ondertekenen van de verkoopovereenkomst meestal kosteloos advies van een notaris inwinnen. Hij of zij kan je uitleg geven over een beding van aanwas, over de kosten bij een openbare verkoop of het tijdstip van betaling van de aktekosten.

Vastgelegde tarieven
De prijs zal in geen geval een doorslag kunnen bieden bij de keuze van je notaris. Een notaris mag de vergoeding voor zijn diensten immers niet zelf bepalen. De wetgever heeft voor de meeste gebeurtenissen tarieven vastgelegd. Waarvoor je precies betaalt bij een notaris? Dat lees je hier!

Hoeveel kost dat?
Het ereloon van een notaris is proportioneel en degressief. Dat betekent dat het percentage opgesplitst is in verschillende schijven en daalt naargelang de verkoopprijs stijgt. De tarieven zijn vastgelegd bij Koninklijk Besluit. Dankzij een aantal handige rekenmodules op de Notaris-website kun je in slechts enkele muiskliks een schatting krijgen van de registratierechten en het ereloon voor de notaris. Er zijn tools beschikbaar voor de berekeningen van de aktekosten voor een aankoop, een standaardkrediet, een hypothecair mandaat en een schenking.

Notaris nodig? Klik snel even door naar www.notaris.be om de contactgegevens van een notaris in jouw buurt op te vragen.

Bron: zimmo
 

We wonen steeds kleiner

De spreekwoordelijke baksteen in de maag ligt steeds meer Vlamingen op de maag. De aanhoudende stijging van de prijzen voor bouwgrond en de strengere (energie)normen maken nieuwbouw almaar duurder. En dus zit er maar één ding op: downsizen. In vergelijking met 2000 bouwen we grosso modo al een vijfde kleiner.

De cijfers van de FOD Economie liegen er niet om. “Vandaag woont de Vlaming in een woning die gemiddeld 27 m² kleiner is dan de 160 m² in 2000. Wie in een flat woont, moet het met 17 m² minder stellen dan de 83 m² in 2000”, zegt Marc Dillen van de Vlaamse Confederatie Bouw. Ten opzichte van 1990 is de trend nog een pak indrukwekkender: “Toen bouwden we nog huizen met een woonoppervlakte van gemiddeld 222 m² en flats van 160 m². Woonhuizen zijn met andere woorden bijna 100 m² kleiner dan 25 jaar geleden, appartementen zijn zelfs gehalveerd in oppervlakte.”

Budgettaire redenen
Naar de verklaring voor de trend is het niet ver zoeken. “Die daling heeft voornamelijk budgettaire redenen”, zegt Dillen. “De bouwheer heeft nu eenmaal een welbepaald budget ter beschikking, maar de bouwgronden zijn intussen flink in prijs gestegen en ook de normen inzake energieverbruik, ventilatie en dergelijke zijn verstrengd.”

Sinds 2000 is de prijs van bouwgrond in Vlaanderen liefst verdrievoudigd. Een meeruitgave waar strikt genomen niets extra’s tegenover staat. “Anders dus dan de energienormen, die je moet zien als een investering in kwaliteit, die zichzelf bovendien op termijn terugverdient”, zegt Marc Dillen. Wat niet wegneemt dat de bouwheer ook dat bedrag meteen moet ophoesten. “Vandaar dat wij vragen dat banken meer rekening houden met het energiezuinige karakter van woningen wanneer zij een hypothecaire lening toekennen”, aldus nog Dillen.

Bron: Het Nieuwsblad
 

Mobiliteit dé doorslaggevende factor bij aankoop van woning

“Vooral in stedelijke gebieden is de Belg bereid meer te betalen voor een goede ligging”

Waar vroeger de oppervlakte en een tuin doorslaggevend waren bij de aankoop van een woning, speelt mobiliteit vandaag de allesbepalende factor. Dat blijkt uit een analyse van de ongeveer 6.000 transacties van vastgoedgroep Century 21. "Files en het almaar moeilijkere evenwicht tussen werk en gezin dwingen ons om na te denken over waar we precies gaan wonen. En dat geldt zeker voor jonge kopers en gezinnen", luidt het.

Uit de analyse blijkt dat files en slechte bereikbaarheid de verkoop van bijna drie op de tien woningen bemoeilijkt. Terwijl tot voor kort een mooie, grote en liefst zuidelijk georiënteerde tuin de doorslaggevende factor was bij quasi elke vastgoedtransactie, speelt vandaag de bereikbaarheid een doorslaggevende rol. Woon-werkverkeer is de bepalende factor geworden, gevolgd door de nabijheid van scholen en winkels, luidt het.

Filevrij wonen

"Huis-tuintje-boompje is passé. Filevrij wonen is het nieuwe streefdoel", zegt Isabelle Vermeir van Century 21. "Kopers kennen de toenemende verkeersproblemen in ons land en willen zich niet nog meer stress op de hals halen door op een slecht gelegen locatie te gaan wonen."

Uit de analyse blijkt voorts dat kopers bereid zijn om wel 10 tot 20 procent meer te betalen voor een woning met een goede ligging. "Dat komt al gauw neer op 50.000 euro. Vooral in stedelijke gebieden is de Belg bereid méér te betalen voor een goede ligging, al speelt dit ook in almaar meer gemeenten een belangrijke rol."

(bron: Belga)
  

Waarom staat een huis te lang te koop?

Staat een woning al een tijdje te koop? Verkopers maken zich dan vaak zorgen. Want waarom raakt hun woning niet verkocht? Moet er aan de alarmbel worden getrokken? We vragen het aan 8 ervaren vastgoedmakelaars.

“Vanaf wanneer spreken we van te lang?”

Wie zijn woning te koop aanbiedt, wil liefst alles zo snel mogelijk in kannen en kruiken hebben. En terecht, de eerste dagen en weken dat een pand te koop staat, zijn vaak cruciaal. De verkoopkansen van een woning dalen na de eerste maand. Lukt het niet meteen, dan hoeft men zich niet ongerust te maken. De vastgoedmakelaars stellen vast dat een woning gemiddeld tussen de drie à vier maanden te koop staat. Wanneer staat een woning dan wel te lang te koop? Dat pinnen de vastgoedmakelaars vast op zes maanden. Dit gaat gelukkig om een minderheid van de te koop staande woningen.

Waarom staat een woning te lang te koop?

Prijskaartje
De grootste reden is vaak dat de prijs niet marktconform is. In de meeste gevallen betekent dit dat de vraagprijs van de woning te hoog wordt ingeschat. Enkel wanneer de waardebepaling correct gebeurt, trek je potentiële kopers aan. Een reële prijsbepaling is dus belangrijk. Maar het komt ook voor dat wanneer een woning correct geschat is, de panden met het hoogste prijskaartje momenteel het langst te koop blijven staan.
 

Staat van het huis
Heeft de woning nog heel wat renovatiewerken, zoals de vernieuwing van de elektriciteit, nodig? Dan zal een eigenaar wellicht iets langer op zich laten wachten. Potentiële kopers houden rekening met de kosten, die na de totale kostenberekening niet meer in verhouding is met de eigenlijke waarde van de woonst. Huizen die recent gerenoveerd en perfect instapklaar zijn, verkopen dan weer sneller. De keerzijde van de medaille is dan weer dat het totaalpakketje zijn prijs heeft, waarbij we dus terugvallen op het eerste puntje.
 

Stijl van het huis
Over kleuren en smaken valt niet te twisten en dat gaan we dus niet doen. Maar er wordt best rekening gehouden met situaties waarbij kopers toch afhaken door een subjectieve kijk op een woning. Hier geldt ook: wat voor de verkoper leefbaar en mooi is, is niet per se van toepassing op de koper. De inrichting of de indeling van de woning speelt dus een rol. Aan de indeling van een huis kan je niet meteen wat veranderen. De inrichting kan je wel aanpakken. Verkopers kunnen de woning depersonaliseren wanneer mensen komen kijken. Door alle persoonlijke spullen weg te halen, geeft het hen de ruimte om de puzzel zelf in elkaar te leggen.

Omgeving
De omgeving kan eveneens een rol spelen of een pand al dan niet gegeerd is. Wanneer men naast een drukke spoorweg, een gevaarlijke steenweg of de luchthaven woont, is het mogelijk dat mensen minder snel toehappen. En wanneer er een kwartier moet worden gestapt om een bus te nemen of koffiekoeken te halen, springen kopers niet meteen op de kar.

Bron: Zimmo

 

Wat is de waarde van uw huis?

Wat is de waarde van vastgoed? Wat een koper er aan wil geven. Helaas, dat cliché biedt geen concreet vertrekpunt voor een verkoper. Daarom doet die vaak een beroep op vastgoedschatters: makelaars, notarissen of vastgoedexperts.
Een onderzoek van de consumentenorganisatie Test-Aankoop uit 2011 leerde al dat zo’n schatting geen exacte wetenschap is: tussen de hoogste en laagste schatting voor hetzelfde pand zat 100.000 euro verschil. En ook de prijzen van de erelonen konden flink schommelen.

Iedereen kan een bordje met de titel vastgoedexpert aan zijn deur hangen, waarschuwt Philippe Janssens van het studiebureau Stadim. Hoe weet je dan of een schatter een geloofwaardig bedrag op je huis plakt? ‘Hij moet argumenten geven voor het hoe en waarom van zijn schatting. Als hij die waarde vanuit verschillende standpunten en invalshoeken kan onderbouwen, dan zit je goed.’

download het volledig artikel

Hoeveel geld kan u lenen?

Vóór u een hypothecair krediet krijgt, wil de kredietverstrekker uiteraard zeker weten dat u het geleende bedrag kan terugbetalen. Verschillende elementen spelen daarbij een rol: uw maandinkomen, de waarde van de grond of woning die u wil aankopen en het type krediet dat u wil afsluiten.
 
Leg uzelf een limiet op
 
De bedragen die u maandelijks voor uw hypothecair krediet terugbetaalt, mogen in principe niet hoger liggen dan 1/3 van uw inkomen. Als u maandelijks 3.000 euro netto verdient, zal uw terugbetalingslimiet dus rond 1.000 euro per maand schommelen. Deze limiet kan natuurlijk variëren in functie van uw inkomen, uw familiale lasten, de waarborgen,…
 
Criteria van de kredietverstrekker
 
Uw inkomen bepaalt natuurlijk mee het bedrag dat de kredietverstrekker wil financieren. Daarnaast hanteert hij nog andere criteria :   
 
• het deel van de aankoop dat u met eigen spaargeld financiert;
• de geschatte waarde van de woning of de grond die u wil kopen, bouwen of renoveren;
• de waarborgen die u kan geven.
 
Er zijn verschillende handige online tools, om te weten hoeveel geld u heeft om uw hypothecair krediet terug te betalen. Wij geven er u een paar mee:
 
 

Nieuwe informatieplicht vanaf 1 januari 2015: meedelen of woning opgenomen is in inventaris onroerend erfgoed of beschermd is

Na het EPC-attest, het keuringsattest voor elektriciteit, de verplichte vermelding van overstromingsgevoeligheid, … komt er vanaf 1 januari 2015 nog een wettelijke informatieverplichting bij voor wie een woning verkoopt of verhuurt. Concreet zal nu ook moeten meegedeeld worden of een pand beschermd is of voorkomt op een inventaris onroerend erfgoed. De Confederatie van Immoberoepen (CIB Vlaanderen) is tevreden dat de consument nog beter geïnformeerd zal worden. Maar tegelijkertijd wijzen de vastgoedmakelaars op het almaar complexer worden van vastgoedtransacties.

Vanaf 1 januari 2015 worden alle erfgoedsoorten - gaande van monumenten, stads- en dorpsgezichten, landschappen en archeologie - in één overkoepelende regelgeving gegoten, het zogenaamde onroerend erfgoeddecreet. Daarbij zal ook een nieuwe informatieplicht gelden. En dat zowel voor wie particulier verkoopt of verhuurt, als voor vastgoedmakelaars of notarissen.  
Wie een beschermd pand verkoopt of verhuurt zal in de publiciteit én in de verkoopovereenkomst moeten vermelden dat het om een beschermd goed gaat, en wat de precieze rechtsgevolgen daarvan zijn. Voor woningen die onder geïnventariseerd erfgoed vallen, moet dit alles niet in de publiciteit worden opgenomen maar wel in de verkoopovereenkomst. 

Volledig artikel:
 

Vastgoed: te veel "verbrande" panden!

Verbrande panden?
In vastgoedtermen is een woning ‘verbrand’ als die te lang te koop staat en uiteindelijk onder de marktwaarde wordt verkocht. De eigenaar heeft er zich figuurlijk de vingers aan gebrand. Het is een situatie die nog te vaak voorkomt en die verkopers uiteraard ten alle koste moeten vermijden!
 
Te hoge vraagprijs
Volgens vastgoedexperts moet de oorzaak vaak worden gezocht bij een te hoge initiële vraagprijs. Niet-professionele verkopers hebben namelijk vaak de (natuurlijke en menselijke) neiging om de waarde van hun woning te overschatten.
 
Mijn huis, mijn leven
Voor eigenaars is hun huis dan ook op de eerste plaats hun leven. De tijden die ze er hebben beleefd met hun partner, hun kinderen, vrienden... Al die herinneringen die verbonden zijn met het huis vormen een sentimentele waarde, die bij de koper echter niet bestaat. Maar dat is niet alles.

download volledig artikel

Woningprijzen stukken duurder door woonbonus

De woonbonus is een belastingvermindering op de hypotheeklening. In 2005 werd de maatregel ingevoerd met de bedoeling woningen beter betaalbaar te maken. Ook daarvoor bestonden er al vergelijkbare fiscale voordelen, maar door de hervormingen in 2005 werd het verschil in fiscale behandeling tussen huur- en eigendomswoningen beduidend groter..

In de verkiezingsbeloften 2014 willen de meeste partijen de woonbonus behouden. De CD&V wil de woonbonus zelfs uitbreiden voor wie renoveert of investeert in ecologisch wonen. Sp.a wil het systeem socialer maken door de aftrek te vergroten voor alleenstaanden en eenoudergezinnen. Vlaams Belang wil extra fiscale stimulans voor wie in de stad gaat wonen. Ook Open VLD wil de woonbonus behouden, maar vindt dat er de keuze moet bestaan tussen dat voordeel of de lagere registratierechten. Groen is de enige partij die de bonus wil afbouwen. Onze huizen zijn te duur, en een afbouw van de bonus gaat de prijzen weer op een gezond niveau brengen, zegt de partij.

download het volledig artikel

Rationele en kritische koper drukt prijzen in Vlaams-Brabant

In Vlaams-Brabant is de periode van de emo-aankopen duidelijk voorbij. Verkopers worden er geconfronteerd met kritische kandidaten die ook nog eens de tijd nemen om zich goed te bezinnen over het kostenplaatje van de noodzakelijke oplapwerken.
In de provincie Vlaams-Brabant zijn de prijzen voor villa’s vorig jaar met gemiddeld 1,4 procent gedaald tot 390.620 euro. ‘Dat bevestigt ons aanvoelen dat de prijzen voor alleenstaande woningen

in de Brusselse noordrand niet meer stijgen en integendeel licht onder druk staan’, zegt Wouter De Neve van het immobiliënkantoor Structura in Wemmel.
‘We verwachten trouwens dat de prijzen een verdere correctie zullen ondergaan. In 2004 zijn de prijzen voor alleenstaande woningen té snel beginnen stijgen. Nu komen we langzaam weer op onze pootjes terecht.’ Volgens De Neve hebben vooral villa’s die te oud en te groot zijn het moeilijk. ‘Kandidaatkopers kunnen de woning en de noodzakelijke renovatiewerken niet meer betalen. Soms dreigen de verkopers zelfs alleen nog de prijs van de bouwgrond te krijgen.’

Daarbij komt dat de banken nooit nog 100 procent van de koopprijs lenen en de kredietnemers de lening ook niet meer over een lange periode van 25 of 30 jaar mogen terug betalen. Als de ontleners het woonkrediet moeten terugbetalen in 20 jaar weegt dat ook zwaarder door in het gezinsbudget.

download het volledig artikel