Pourquoi acheter via un agent immobilier est moins cher

Si vous cherchez une nouvelle maison, vous découvrirez rapidement que la plupart des maisons sont à vendre par le biais d'un agent immobilier. Oubliez le cliché du bon vendeur dans un costume moulant: l'agent immobilier sert d'intermédiaire entre l'acheteur et le vendeur et veut vendre une maison efficacement. Vous en bénéficiez également en tant qu'acheteur.

Spécialiste de l'immobilier

L'agent immobilier est occupé quotidiennement avec des biens immobiliers dans une région spécifique. Il connaît les prix et les marges. Avec le vendeur, il a déterminé le prix demandé. Il sait donc si une offre forte a une chance.

Il dispose d'un dossier d'information complet et vous explique tous les détails techniques de la propriété de vos rêves. L'acte de base, l'EPC, l'inspection de l'électricité et le certificat de conformité sont-ils chinois pour vous? Le courtier vous l'explique en langage simple.

Un large portefeuille immobilier

L'agent immobilier vend des biens immobiliers. Il a donc plus de propriétés dans votre portefeuille que la maison que vous consultez actuellement. Demandez-lui des propriétés similaires. Peut-être vient-il de vendre une maison qui n'a pas encore été publiée en ligne? Vous avez donc le scoop!

Laissez votre adresse e-mail sur les sites Web immobiliers: de cette façon, vous recevrez des mises à jour ciblées sur les nouvelles annonces. Cela vous fait gagner beaucoup de temps.

Calendrier de vente

Le temps est un facteur important dans la vente d'un bien immobilier. De nombreux propriétaires ont acheté une nouvelle maison et souhaitent vendre rapidement leur ancienne maison. D'autres ont essayé de se vendre pendant des mois et n'ont fait appel qu'au courtier.

Demandez donc au courtier la raison de la vente. De cette façon, vous estimez si le propriétaire est flexible ou têtu et si une offre pointue a du sens.

Il sert d'intermédiaire entre les partis

Le courtier doit transmettre toute offre au propriétaire. Faites une offre et attendez la réponse. Parfois, il est retourné à sec, souvent vous obtenez une contre-offre. De cette façon, le prix demandé baisse immédiatement de plusieurs milliers d'euros!

Le courtier vous aide à coordonner vos offres afin que vous puissiez parvenir à un accord plus rapidement.

Le courtier veut se vendre

La plupart des commandes donnent au courtier 6 mois pour vendre une maison. Une maison est-elle en vente depuis 4 mois? Le prix demandé est alors trop élevé.

Le courtier incitera le propriétaire à baisser le prix. Il préfère vendre à un prix moindre que pas du tout. Profitez-en!

Source: immovlan

Racheter la part votre partenaire après un divorce: ce que vous devez savoir

Et la maison commune si vous vous séparez? C'est un problème avec lequel de nombreux (ex) couples se débattent. Il est souvent décidé qu'un partenaire achètera l'autre. Mais comment fais-tu cela? Nous énumérons les cinq étapes les plus importantes. De cette façon, vous pouvez rapidement prendre un nouveau départ.

1. Marié? D'abord chez le notaire.

Si vous décidez de divorcer d'un commun accord, une visite chez le notaire est toujours la première étape. Vous y élaborerez un programme pour vos enfants et vos biens communs, y compris votre maison. Ces accords sont consignés dans un acte de règlement, une sorte de plan de divorce. Veuillez noter que cette étape ne compte pas comme un transfert final de propriété. Le contenu de l'acte n'est exécuté que lorsque le juge rend le jugement de divorce. Après ce jugement, le divorce est enregistré au greffe. Enfin, un acte final suivra pour confirmer le divorce et organiser l'attribution du logement. (voir 5).

N'es-tu pas marié? Vous êtes alors libre de conclure des accords privés sur les montants de rachat et de rachat avant de tout enregistrer dans un acte notarié (voir 5). Mais vous pouvez bien sûr également être guidé par un notaire pour la préparation de cet accord privé.

2. Déterminez ensemble le montant du rachat

La balle traverse l'église: votre ex aimerait reprendre la maison. Il devra donc acheter votre part de la maison. Officiellement, cela s'appelle un «rachat d'imposition», une «distribution» ou une «prise de contrôle à distance». Lors du calcul de cette part, il y a quelques éléments à prendre en compte.

D'abord et avant tout: la valeur de la maison. Veuillez noter que cela concerne la valeur actuelle de la maison et non ce que vous avez payé à l'époque. Pour le déterminer, il est préférable de contacter un estimateur indépendant.

En outre, toute contribution personnelle est également importante. En cas de contribution inégale à l'achat, le notaire rédigera un document ou une clause décrivant l'arrangement en cas de rupture. Il s'agit d'une reconnaissance de dette envers le partenaire qui a le plus contribué pour un montant égal à la moitié de la différence de contribution. Ce document détermine également si la dette est réglée nominalement (généralement le cas) ou si elle est ajustée à la valeur changeante de la maison. Enfin, vous devez prendre en compte le solde du prêt hypothécaire dû.

Somme de rachat = (la valeur actuelle de la maison - (solde HK dû + règlement de la contribution personnelle)) / 2

Supposons que vous ayez acheté une maison pour 100 000 euros il y a dix ans. Votre partenaire a investi 6 000, vous 4 000. Cette contribution inégale est constatée chez le notaire et est réglée nominalement. Vous devez encore 1 000 euros à votre ex-partenaire. Aujourd'hui, votre maison rénovée vaut 200 000 euros. Mais vous devez encore 50 000 euros à la banque. Si votre partenaire souhaite vous racheter, le montant du rachat est de (200 000 - (50 000 + 2 000)) / 2 ou 74 000 euros.

Le montant du rachat est fixé dans l'acte de règlement ou la convention privée (voir 1).

3. Examiner le prêt hypothécaire

Vous avez signé un contrat de crédit avec la banque, vous restez donc solidairement responsable du remboursement. Cela ne change pas lorsque vous rompez. Si votre partenaire reprend la maison et le prêt qui l'accompagne, vous devez demander une déconsolidation ou une indemnité de départ à la banque. Cela signifie que votre nom sera supprimé du prêt immobilier. Par exemple, vous ne pouvez être tenu responsable si votre ex-partenaire ne peut pas remplir ses obligations. Votre ex-partenaire doit-il souscrire un nouveau crédit pour vous racheter? Ensuite, le crédit actuel est généralement versé avec le nouveau prêt au nom de votre partenaire.

Veuillez noter que votre prêteur n'acceptera pas automatiquement une déconsolidation ou un nouveau prêt. La banque examinera d'abord si votre partenaire est suffisamment riche pour rembourser le montant total. Si la banque y consent, la déconsolidation sera effectuée après la signature de l'acte notarié (voir 5).

4. Ajuster l'assurance

Quiconque dit crédit hypothécaire dit aussi assurance solde impayé. Votre crédit ou l'emprunteur change-t-il? Ensuite, il est important que vous ayez ajusté l'assurance solde restant dû. Par exemple, la personne qui prend en charge le crédit en cours doit s'assurer que son assurance couvre l'intégralité du montant à rembourser.

Votre ex-partenaire prend-il en charge l'intégralité du crédit? Ensuite, vous pouvez annuler votre assurance solde restant dû ou la convertir en une police d'assurance décès. Avez-vous payé à l'avance et y a-t-il une réserve? Certaines banques autorisent la conversion de la réserve en un plan d'épargne-pension. D'autres vous donnent la possibilité d'acheter hors de la réserve, même si ce n'est pas toujours intéressant pour des raisons fiscales. Remarque: les options diffèrent fortement selon l'assureur et le contrat.

5. Transfert officiel de propriété

Que vous soyez marié ou non: le transfert d'un logement n'est définitif qu'à la signature de l'acte notarié. En cas de divorce, c'est l'acte final (voir 1), pour les personnes non mariées un tel acte est appelé un acte de renonciation. C'est lors de la signature de l'acte notarié que vous versez le montant à votre ex-partenaire.

Auteur: MVM
Source: ZIMMO
 

Coûts lors de l'achat de votre première maison

L'achat de votre première maison ou appartement est passionnant! Et avouons-le, des termes vous seront jetés à la tête qui feront siffler vos oreilles. Cette vente est juste un peu plus que le simple fait de passer à la caisse pour payer le prix d'achat. Les coûts suivants sont-ils déjà dans votre budget?

Prêt hypothécaire

L'achat d'une première maison et l'emprunt vont de pair. En mensualités, vous remboursez votre prêt au cours des prochaines décennies et ce avec intérêt. Parce que l'emprunt d'argent n'est pas gratuit. Vous pouvez y ajouter quelques frais ponctuels, à savoir les frais de dossier qui peuvent atteindre un maximum de 500 euros et tous les frais pour un estimateur (car la banque aimerait bien sûr savoir exactement combien vaut cette maison).

Assurances

Et ce n'est pas tout ce que la banque vous demande de faire. Elle vous invitera également à souscrire une assurance solde restant dû. Cela peut facilement vous coûter quelques milliers d'euros et si vous ou votre partenaire décédez avant de pouvoir rembourser le montant emprunté. La compagnie d'assurance intervient alors dans le paiement complémentaire. Et vous souhaitez une intervention en cas d'incendie ou de dégât. C'est pourquoi une bonne assurance habitation n'est pas un luxe inutile. Ce n'est pas une obligation, mais bon, on ne sait jamais! C'est également un must pour votre banque, car elle veut que cette maison conserve sa valeur et ne se transforme pas en un tas de cendres.

Frais de notaire

Pour finaliser l'achat de votre maison ou appartement, vous devez vous rendre chez le notaire. Il rédigera le contrat de vente et l'acte. Et cela ne se fait pas gratuitement, mais pour quoi payez-vous exactement?

• Droits d'enregistrement
Ce sont les taxes à payer lors du transfert d'une propriété. Votre notaire les récupérera au nom du gouvernement. Ils sont calculés en fonction de votre prix d'achat. En Flandre, vous payez 6%, alors que ce montant peut atteindre 12,5% en Wallonie et à Bruxelles. Aucun frais d'inscription n'est facturé sur les nouveaux bâtiments, mais la TVA est facturée.
• Les frais
Le salaire du notaire est fixe et correspond à un pourcentage du prix d'achat. Plus le prix est élevé, plus le pourcentage est faible et vice versa.
• Les frais généraux de l'acte
Afin d'assurer le bon déroulement de la vente, le notaire effectuera de nombreux travaux de recherche en matière fiscale, urbaine et hypothécaire. Il demandera également les certificats nécessaires, tels que le certificat de sol. Et mettez tout cela dans un bel acte qu'il enregistrera au bureau d'enregistrement et déposera au bureau d'hypothèque compétent du district où se trouve la maison. En conséquence, les créanciers du vendeur ne pourront plus saisir la maison.

Taxe de propriété

Si la maison est enfin la vôtre, vous pouvez vous attendre à payer annuellement cette taxe que vous payez sur des biens immobiliers tels que votre maison. Il est calculé sur la base du revenu cadastral (KI). Il s'agit du revenu moyen que vous percevriez si vous louiez la maison sur la base de l'année de référence 1975.

Appartement en copropriété

Envisagez-vous d'acheter un appartement, agréable et confortable avec de nombreux voisins autour de vous? Vous devenez alors non seulement propriétaire de votre appartement, mais également copropriétaire de l'immeuble. Cela signifie que vous pouvez avoir votre mot à dire dans les décisions concernant le bâtiment, mais aussi que s'il y a des frais généraux, par exemple pour la réparation du toit ou de l'ascenseur, vous devrez payer pour cela.


Peut-être que votre tête tourne déjà légèrement. Mais ne vous inquiétez pas, demandez simplement à votre agence bancaire ou à votre notaire des explications et du texte. Après tout, il s'agit de votre maison et de votre argent. Si vous souhaitez avoir une idée des coûts avant votre entretien, vous pouvez faire une simulation en ligne pour votre prêt, comme sur notre site internet, mais aussi pour les frais de notaire via notaris.be.

Source: ZIMMO
 

Quels facteurs déterminent le prix de vente

Supposons que vous vivez dans votre maison actuelle depuis un certain temps et que vous pensez qu'il est temps de passer à autre chose. Avant de le mettre sur le marché, vous voulez savoir en quoi consiste un prix réaliste mais intéressant. Après tout, vous voulez en avoir pour votre argent, mais vous ne voulez pas rester chez vous trop longtemps. Si vous vendez par l'intermédiaire d'un courtier, cela vous aidera à déterminer le juste prix de votre propriété. Mais comment fait-il cela? Et quels facteurs devez-vous prendre en compte?

Regarde et compare
Le moyen le plus simple est de tromper les autres. Rechercher dans votre région des propriétés similaires à vendre.
Combien les autres vendeurs demandent-ils pour leur maison ou leur appartement? Si vous recherchez quelque chose d'un peu plus spacieux, vous pouvez aussi consulter le site Web du SPF Economie pour connaître le prix moyen des logements de votre région, c'est intéressant! Comparez les pommes avec les pommes. Cette villa au coin de la rue peut ne pas ressembler immédiatement à votre maison mitoyenne.

Quels facteurs jouent un rôle?

  • Surface du terrain et surface habitable: quelle est la taille de la parcelle sur laquelle votre maison a été construite et combien d'espace habitable l'acheteur potentiel reçoit-il? Cette information est très importante pour déterminer la valeur. Alors nettoyez ce commerce!
  • Emplacement: "Emplacement, emplacement, emplacement" ou à quel point l'emplacement de votre maison est important pour le prix. Un emplacement populaire se traduit par un prix plus élevé. Une route achalandée ou une zone industrielle juste à côté de votre porte n'est pas immédiatement un avantage. Bonne accessibilité ou de nombreuses installations dans la région sont à nouveau.
  • Type de bien: quel type de bien voulez-vous vendre, un appartement, une maison, une villa, un château?
  • Type de développement: s'agit-il d'un développement ouvert, semi-ouvert ou fermé?
  • Revenu cadastral: (montant net que vous recevrez pour louer votre maison pour 1 an) Pourquoi est-ce important, je vous entends dire, ceci est basé sur le prix de location des années fixes (lire '75)? C’est pourquoi il s’agit bien d’une bonne indication, en particulier pour les maisons récentes. Pour eux, le montant a récemment été calculé sur la base de propriétés similaires dans la région.
  • Année de construction: avez-vous une maison récente ou plutôt par âge?
  • Finition: comment votre maison est-elle finie et quelle est la qualité des matériaux utilisés? Je suis également coupable d'avoir manqué les plinthes, mais pour de nombreux acheteurs potentiels, une finition moins bonne de toute la maison peut être un réel inconvénient.
  • Travaux de rénovation: si votre maison est déjà majeure et que vous avez déjà apporté des améliorations, cela peut être un avantage pour le prix.
  • Efficiency Efficacité énergétique: un facteur très précieux et important de ces dernières années: quelle est l'efficacité énergétique de votre maison, en tenant compte des matériaux d'isolation, de l'EPC, etc.

Ce qu'un autre est prêt à payer
Le montant final que vous obtenez pour votre maison dépend de ce que les acheteurs potentiels veulent payer. Admettez-le, il y a des limites à la phrase "il doit y avoir quelqu'un de fou pour payer ce montant pour ma maison". Si le prix est trop élevé, vous ne serez pas attiré par les téléspectateurs, et si le prix est trop bas, vous risquez de vous battre pendant des années avec "je souhaite pouvoir le faire". Cela ne fait donc pas de mal de vous informer et de vous donner suffisamment de temps pour y réfléchir.

Avec l'aide d'un agent immobilier
Est-ce que toute cette information vous fait soupirer? Ne t'inquiète pas. Un agent immobilier local peut vous aider à déterminer un prix réaliste. Qu'est-ce qu'il/elle a que nous n'avons pas nous-mêmes? L'expérience de vendre des propriétés similaires dans la région et d'avoir une idée de ce que les acheteurs potentiels sont prêts à payer.
En outre, le agent immobilier n’a aucun lien émotionnel avec votre maison, il n’y a pas passé des mois, n’a pas économisé pour effectuer des rénovations, ... Il/elle souhaite vendre votre maison au prix le plus réaliste possible. Un bon agent immobilier peut vous fournir un rapport d’estimation ou une évaluation bien fondée. N'hésitez pas à demander cela.

Auteur: BY ZIMMO EDITORIAL

TOUS LES RÉSIDENTS ÉCOLOGIQUES EN 2050 - ATTESTATION PEB 2019

La Flandre a de grandes ambitions d’être plus économe en énergie. Il est donc important que tous les logements en Flandre deviennent également économes en énergie. D'ici 2050, nous voulons que chaque maison soit aussi économe en énergie qu'un nouveau bâtiment en construction aujourd'hui. Le nouveau certificat de performance énergétique (PEB) est un outil important pour cela.

Le PEB renouvelé vous aide à trouver une maison plus économe en énergie. C’est une bonne chose, car une maison économe en énergie n’a que des avantages. Votre facture énergétique diminue, votre maison augmente en valeur et elle est également bénéfique pour l'environnement et votre confort.

Le nouveau PEB est beaucoup plus clair pour tout le monde. En plus du score d'énergie que vous connaissez déjà dans le "vieux" PEB, chaque maison porte désormais un label de A + à F. A est excellent et F est en dessous du pair. Ce système est similaire à l’étiquette que vous connaissez lors de l’achat d’appareils électriques.

PROPRIÉTAIRE OBTIENT DES CONSEILS POUR AMÉLIORER LE SCORE

Lors de la création de chaque PEB, le propriétaire reçoit de nombreux conseils et recommandations pour améliorer l’étiquette de la maison ou de l’appartement. Dans le cas d'une maison unifamiliale, le propriétaire obtient même une estimation des coûts pour rendre la maison plus économe en énergie.

Les recommandations du PEB constituent un point de départ idéal pour une rénovation économe en énergie. Renseignez-vous auprès d'un professionnel du bâtiment ou d'un architecte pour plus d'informations.

publication de la FLEMISH ENERGY AGENCY
téléchargez ici la brochure PDF - PEB 2019

PEB 2019

lagere registratie-rechten van 7 procent

Wie een nieuwe gezinswoning koopt, moet de oude binnen het jaar verkopen om van de lagere registratie-rechten van 7 procent te profiteren.

De berekening van de registratierechten of koopbelasting wordt binnenkort grondig door elkaar geschud. Het standaardtarief van de belastingen die je betaalt op de aankoop van een woning. wordt van 10 naar 7 procent verlaagd. Het klein beschrijf van 5 procent voor woningen met een kadastraal inkomen dat lager is dan 745 euro verdwijnt. In ruil komt een korting van maximaal 5.600 euro voor woningen die maximaal 200.000 euro kosten (220.000 euro in enkele kernsteden en gemeenten in de Vlaamse rand).
 

Het nieuwe tarief geldt enkel voor de gezinswoning. Binnen twee jaar na het ondertekenen van de authentieke akte moet de koper op dat adres gedomicilieerd zijn. Wie al een woning bezit en in een tweede verblijf investeert, voor eigen gebruik of om te verhuren, moet ook in de toekomst nog 10 procent registratierechten betalen, tenzij hij de woning of het appartement binnen drie jaar verhuurt via een sociaal verhuurkantoor voor minstens negen jaar. 

Maar hoe zit het als iemand een woning bezit en die wil inruilen voor een nieuwe woning? De kans is groot dat op het moment dat hij de nieuwe woning koopt de oude gezinswoning nog niet verkocht is. Geldt dan het lagere tarief van 7 procent of dat van 10 procent?

"Wie al een gezinswoning heeft en een nieuwe koopt, kan onmiddellijk gebruikmaken van het tarief van 7 procent, op voorwaarde dat de oude woning binnen het jaar wordt verkocht", verduidelijkt het kabinet van Vlaams minister van Begroting Bart Tommelein (Open VLD). Die twaalf maanden beginnen te lopen op de dag van de authentieke akte van de aankoop van de nieuwe woning

Als iemand een gezinswoning voor een andere inruilt, kan hij ook in de toekomst profiteren van de meeneembaarheid van de registratierechten. Dat houdt in dat hij (een deel van) de registratierechten die hij betaalde op de vorige aankoop kan aftrekken van de registratierechten op de nieuwe aankoop. Het maximumbedrag van de mee te nemen registratierechten bedraagt 12.500 euro. Nieuw is dat dat plafond voortaan ook geïndexeerd wordt. 

De regering moet nog finaal groen licht geven voor de hervorming van de registratierechten. Maar Tommelein maakt zich sterk dat de nieuwe tarieven vanaf juni ingaan.

Wat verandert vanaf juni?

  • Het standaardtarief van de registratierechten voor een gezinswoning zakt van 10 naar 7 procent.
  • Wie een gezinswoning grondig energetisch renoveert, betaalt slechts 6 procent in plaats van 7 procent registratierechten.
  • Wie al een gezinswoning heeft, moet die binnen het jaar verkopen om recht te hebben op 7 procent registratierechten op de aankoop van de nieuwe gezinswoning.
  • Het klein beschrijf van 5 procent op basis van het kadastraal inkomen wordt vervangen door een korting van maximaal 5.600 euro als de aankoopprijs maximaal 200.000 euro bedraagt.
  • Voor tweede verblijven en investeringsvastgoed blijft het tarief 10 procent, tenzij voor wie een huis of appartement binnen drie jaar verhuurt via een sociaal verhuurkantoor (SVK) voor minstens negen jaar. Dan heeft die ook recht op het tarief van 7 procent.
  • De 12.500 euro registratierechten die betaald werden op een vroegere aankoop en die van de nieuwe aankoop kunnen worden afgetrokken, worden voortaan geïndexeerd.

Bron: netto
 

Waarom heb ik een notaris nodig?

Plannen om een lap bouwgrond, een gezellig appartement, een knus huis of een fantastische villa aan te schaffen? Wellicht is dat geen beslissing waarvoor je over één nacht ijs gaat. Een notaris kan je op voorhand onpartijdig advies verlenen en uitleggen hoeveel kosten er bovenop de aankoopsom verschuldigd zijn.

Zodra je een onroerend goed koopt of verkoopt, ben je verplicht om een notaris onder de arm te nemen. Daar zijn verschillende redenen voor. De belangrijkste? Zelfbescherming. Dankzij een notariële akte is alles immers officieel en kun je pijnlijke situaties voorkomen.

Hij of zij is dus de sleutelfiguur vanaf de beslissing van de aankoop tot de ondertekening van de notariële akte. Heb je een krediet nodig om het onroerend goed te kunnen betalen? Dan heb je hem of haar eveneens nodig want voor het vestigen van een hypotheek is ook een notariële akte vereist.

Kies zelf een notaris
Bij een verkoop van een onroerend goed zijn er altijd twee betrokken partijen: de verkoper en de koper. Ze hebben allebei een notaris nodig. Elke partij kan vrij een eigen notaris kiezen. Net zoals bij advocaten en andere vrije beroepers kiezen mensen vaak voor iemand die ze persoonlijk kennen. Of iemand die in de familie- of vriendenkring gekend is. Tegenwoordig zijn er zo’n 1.500 notarissen actief in België. Bij jou in de buurt is er dus zeker iemand te vinden.

Eerste advies gratis
Kandidaat-kopers kunnen voor het ondertekenen van de verkoopovereenkomst meestal kosteloos advies van een notaris inwinnen. Hij of zij kan je uitleg geven over een beding van aanwas, over de kosten bij een openbare verkoop of het tijdstip van betaling van de aktekosten.

Vastgelegde tarieven
De prijs zal in geen geval een doorslag kunnen bieden bij de keuze van je notaris. Een notaris mag de vergoeding voor zijn diensten immers niet zelf bepalen. De wetgever heeft voor de meeste gebeurtenissen tarieven vastgelegd. Waarvoor je precies betaalt bij een notaris? Dat lees je hier!

Hoeveel kost dat?
Het ereloon van een notaris is proportioneel en degressief. Dat betekent dat het percentage opgesplitst is in verschillende schijven en daalt naargelang de verkoopprijs stijgt. De tarieven zijn vastgelegd bij Koninklijk Besluit. Dankzij een aantal handige rekenmodules op de Notaris-website kun je in slechts enkele muiskliks een schatting krijgen van de registratierechten en het ereloon voor de notaris. Er zijn tools beschikbaar voor de berekeningen van de aktekosten voor een aankoop, een standaardkrediet, een hypothecair mandaat en een schenking.

Notaris nodig? Klik snel even door naar www.notaris.be om de contactgegevens van een notaris in jouw buurt op te vragen.

Bron: zimmo
 

We wonen steeds kleiner

De spreekwoordelijke baksteen in de maag ligt steeds meer Vlamingen op de maag. De aanhoudende stijging van de prijzen voor bouwgrond en de strengere (energie)normen maken nieuwbouw almaar duurder. En dus zit er maar één ding op: downsizen. In vergelijking met 2000 bouwen we grosso modo al een vijfde kleiner.

De cijfers van de FOD Economie liegen er niet om. “Vandaag woont de Vlaming in een woning die gemiddeld 27 m² kleiner is dan de 160 m² in 2000. Wie in een flat woont, moet het met 17 m² minder stellen dan de 83 m² in 2000”, zegt Marc Dillen van de Vlaamse Confederatie Bouw. Ten opzichte van 1990 is de trend nog een pak indrukwekkender: “Toen bouwden we nog huizen met een woonoppervlakte van gemiddeld 222 m² en flats van 160 m². Woonhuizen zijn met andere woorden bijna 100 m² kleiner dan 25 jaar geleden, appartementen zijn zelfs gehalveerd in oppervlakte.”

Budgettaire redenen
Naar de verklaring voor de trend is het niet ver zoeken. “Die daling heeft voornamelijk budgettaire redenen”, zegt Dillen. “De bouwheer heeft nu eenmaal een welbepaald budget ter beschikking, maar de bouwgronden zijn intussen flink in prijs gestegen en ook de normen inzake energieverbruik, ventilatie en dergelijke zijn verstrengd.”

Sinds 2000 is de prijs van bouwgrond in Vlaanderen liefst verdrievoudigd. Een meeruitgave waar strikt genomen niets extra’s tegenover staat. “Anders dus dan de energienormen, die je moet zien als een investering in kwaliteit, die zichzelf bovendien op termijn terugverdient”, zegt Marc Dillen. Wat niet wegneemt dat de bouwheer ook dat bedrag meteen moet ophoesten. “Vandaar dat wij vragen dat banken meer rekening houden met het energiezuinige karakter van woningen wanneer zij een hypothecaire lening toekennen”, aldus nog Dillen.

Bron: Het Nieuwsblad
 

Mobiliteit dé doorslaggevende factor bij aankoop van woning

“Vooral in stedelijke gebieden is de Belg bereid meer te betalen voor een goede ligging”

Waar vroeger de oppervlakte en een tuin doorslaggevend waren bij de aankoop van een woning, speelt mobiliteit vandaag de allesbepalende factor. Dat blijkt uit een analyse van de ongeveer 6.000 transacties van vastgoedgroep Century 21. "Files en het almaar moeilijkere evenwicht tussen werk en gezin dwingen ons om na te denken over waar we precies gaan wonen. En dat geldt zeker voor jonge kopers en gezinnen", luidt het.

Uit de analyse blijkt dat files en slechte bereikbaarheid de verkoop van bijna drie op de tien woningen bemoeilijkt. Terwijl tot voor kort een mooie, grote en liefst zuidelijk georiënteerde tuin de doorslaggevende factor was bij quasi elke vastgoedtransactie, speelt vandaag de bereikbaarheid een doorslaggevende rol. Woon-werkverkeer is de bepalende factor geworden, gevolgd door de nabijheid van scholen en winkels, luidt het.

Filevrij wonen

"Huis-tuintje-boompje is passé. Filevrij wonen is het nieuwe streefdoel", zegt Isabelle Vermeir van Century 21. "Kopers kennen de toenemende verkeersproblemen in ons land en willen zich niet nog meer stress op de hals halen door op een slecht gelegen locatie te gaan wonen."

Uit de analyse blijkt voorts dat kopers bereid zijn om wel 10 tot 20 procent meer te betalen voor een woning met een goede ligging. "Dat komt al gauw neer op 50.000 euro. Vooral in stedelijke gebieden is de Belg bereid méér te betalen voor een goede ligging, al speelt dit ook in almaar meer gemeenten een belangrijke rol."

(bron: Belga)
  

Waarom staat een huis te lang te koop?

Staat een woning al een tijdje te koop? Verkopers maken zich dan vaak zorgen. Want waarom raakt hun woning niet verkocht? Moet er aan de alarmbel worden getrokken? We vragen het aan 8 ervaren vastgoedmakelaars.

“Vanaf wanneer spreken we van te lang?”

Wie zijn woning te koop aanbiedt, wil liefst alles zo snel mogelijk in kannen en kruiken hebben. En terecht, de eerste dagen en weken dat een pand te koop staat, zijn vaak cruciaal. De verkoopkansen van een woning dalen na de eerste maand. Lukt het niet meteen, dan hoeft men zich niet ongerust te maken. De vastgoedmakelaars stellen vast dat een woning gemiddeld tussen de drie à vier maanden te koop staat. Wanneer staat een woning dan wel te lang te koop? Dat pinnen de vastgoedmakelaars vast op zes maanden. Dit gaat gelukkig om een minderheid van de te koop staande woningen.

Waarom staat een woning te lang te koop?

Prijskaartje
De grootste reden is vaak dat de prijs niet marktconform is. In de meeste gevallen betekent dit dat de vraagprijs van de woning te hoog wordt ingeschat. Enkel wanneer de waardebepaling correct gebeurt, trek je potentiële kopers aan. Een reële prijsbepaling is dus belangrijk. Maar het komt ook voor dat wanneer een woning correct geschat is, de panden met het hoogste prijskaartje momenteel het langst te koop blijven staan.
 

Staat van het huis
Heeft de woning nog heel wat renovatiewerken, zoals de vernieuwing van de elektriciteit, nodig? Dan zal een eigenaar wellicht iets langer op zich laten wachten. Potentiële kopers houden rekening met de kosten, die na de totale kostenberekening niet meer in verhouding is met de eigenlijke waarde van de woonst. Huizen die recent gerenoveerd en perfect instapklaar zijn, verkopen dan weer sneller. De keerzijde van de medaille is dan weer dat het totaalpakketje zijn prijs heeft, waarbij we dus terugvallen op het eerste puntje.
 

Stijl van het huis
Over kleuren en smaken valt niet te twisten en dat gaan we dus niet doen. Maar er wordt best rekening gehouden met situaties waarbij kopers toch afhaken door een subjectieve kijk op een woning. Hier geldt ook: wat voor de verkoper leefbaar en mooi is, is niet per se van toepassing op de koper. De inrichting of de indeling van de woning speelt dus een rol. Aan de indeling van een huis kan je niet meteen wat veranderen. De inrichting kan je wel aanpakken. Verkopers kunnen de woning depersonaliseren wanneer mensen komen kijken. Door alle persoonlijke spullen weg te halen, geeft het hen de ruimte om de puzzel zelf in elkaar te leggen.

Omgeving
De omgeving kan eveneens een rol spelen of een pand al dan niet gegeerd is. Wanneer men naast een drukke spoorweg, een gevaarlijke steenweg of de luchthaven woont, is het mogelijk dat mensen minder snel toehappen. En wanneer er een kwartier moet worden gestapt om een bus te nemen of koffiekoeken te halen, springen kopers niet meteen op de kar.

Bron: Zimmo

 

Wat is de waarde van uw huis?

Wat is de waarde van vastgoed? Wat een koper er aan wil geven. Helaas, dat cliché biedt geen concreet vertrekpunt voor een verkoper. Daarom doet die vaak een beroep op vastgoedschatters: makelaars, notarissen of vastgoedexperts.
Een onderzoek van de consumentenorganisatie Test-Aankoop uit 2011 leerde al dat zo’n schatting geen exacte wetenschap is: tussen de hoogste en laagste schatting voor hetzelfde pand zat 100.000 euro verschil. En ook de prijzen van de erelonen konden flink schommelen.

Iedereen kan een bordje met de titel vastgoedexpert aan zijn deur hangen, waarschuwt Philippe Janssens van het studiebureau Stadim. Hoe weet je dan of een schatter een geloofwaardig bedrag op je huis plakt? ‘Hij moet argumenten geven voor het hoe en waarom van zijn schatting. Als hij die waarde vanuit verschillende standpunten en invalshoeken kan onderbouwen, dan zit je goed.’

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Hoeveel geld kan u lenen?

Vóór u een hypothecair krediet krijgt, wil de kredietverstrekker uiteraard zeker weten dat u het geleende bedrag kan terugbetalen. Verschillende elementen spelen daarbij een rol: uw maandinkomen, de waarde van de grond of woning die u wil aankopen en het type krediet dat u wil afsluiten.
 
Leg uzelf een limiet op
 
De bedragen die u maandelijks voor uw hypothecair krediet terugbetaalt, mogen in principe niet hoger liggen dan 1/3 van uw inkomen. Als u maandelijks 3.000 euro netto verdient, zal uw terugbetalingslimiet dus rond 1.000 euro per maand schommelen. Deze limiet kan natuurlijk variëren in functie van uw inkomen, uw familiale lasten, de waarborgen,…
 
Criteria van de kredietverstrekker
 
Uw inkomen bepaalt natuurlijk mee het bedrag dat de kredietverstrekker wil financieren. Daarnaast hanteert hij nog andere criteria :   
 
• het deel van de aankoop dat u met eigen spaargeld financiert;
• de geschatte waarde van de woning of de grond die u wil kopen, bouwen of renoveren;
• de waarborgen die u kan geven.
 
Er zijn verschillende handige online tools, om te weten hoeveel geld u heeft om uw hypothecair krediet terug te betalen. Wij geven er u een paar mee:
 
 

Nieuwe informatieplicht vanaf 1 januari 2015: meedelen of woning opgenomen is in inventaris onroerend erfgoed of beschermd is

Na het EPC-attest, het keuringsattest voor elektriciteit, de verplichte vermelding van overstromingsgevoeligheid, … komt er vanaf 1 januari 2015 nog een wettelijke informatieverplichting bij voor wie een woning verkoopt of verhuurt. Concreet zal nu ook moeten meegedeeld worden of een pand beschermd is of voorkomt op een inventaris onroerend erfgoed. De Confederatie van Immoberoepen (CIB Vlaanderen) is tevreden dat de consument nog beter geïnformeerd zal worden. Maar tegelijkertijd wijzen de vastgoedmakelaars op het almaar complexer worden van vastgoedtransacties.

Vanaf 1 januari 2015 worden alle erfgoedsoorten - gaande van monumenten, stads- en dorpsgezichten, landschappen en archeologie - in één overkoepelende regelgeving gegoten, het zogenaamde onroerend erfgoeddecreet. Daarbij zal ook een nieuwe informatieplicht gelden. En dat zowel voor wie particulier verkoopt of verhuurt, als voor vastgoedmakelaars of notarissen.  
Wie een beschermd pand verkoopt of verhuurt zal in de publiciteit én in de verkoopovereenkomst moeten vermelden dat het om een beschermd goed gaat, en wat de precieze rechtsgevolgen daarvan zijn. Voor woningen die onder geïnventariseerd erfgoed vallen, moet dit alles niet in de publiciteit worden opgenomen maar wel in de verkoopovereenkomst. 

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Vastgoed: te veel "verbrande" panden!

Verbrande panden?
In vastgoedtermen is een woning ‘verbrand’ als die te lang te koop staat en uiteindelijk onder de marktwaarde wordt verkocht. De eigenaar heeft er zich figuurlijk de vingers aan gebrand. Het is een situatie die nog te vaak voorkomt en die verkopers uiteraard ten alle koste moeten vermijden!
 
Te hoge vraagprijs
Volgens vastgoedexperts moet de oorzaak vaak worden gezocht bij een te hoge initiële vraagprijs. Niet-professionele verkopers hebben namelijk vaak de (natuurlijke en menselijke) neiging om de waarde van hun woning te overschatten.
 
Mijn huis, mijn leven
Voor eigenaars is hun huis dan ook op de eerste plaats hun leven. De tijden die ze er hebben beleefd met hun partner, hun kinderen, vrienden... Al die herinneringen die verbonden zijn met het huis vormen een sentimentele waarde, die bij de koper echter niet bestaat. Maar dat is niet alles.

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Woningprijzen stukken duurder door woonbonus

De woonbonus is een belastingvermindering op de hypotheeklening. In 2005 werd de maatregel ingevoerd met de bedoeling woningen beter betaalbaar te maken. Ook daarvoor bestonden er al vergelijkbare fiscale voordelen, maar door de hervormingen in 2005 werd het verschil in fiscale behandeling tussen huur- en eigendomswoningen beduidend groter..

In de verkiezingsbeloften 2014 willen de meeste partijen de woonbonus behouden. De CD&V wil de woonbonus zelfs uitbreiden voor wie renoveert of investeert in ecologisch wonen. Sp.a wil het systeem socialer maken door de aftrek te vergroten voor alleenstaanden en eenoudergezinnen. Vlaams Belang wil extra fiscale stimulans voor wie in de stad gaat wonen. Ook Open VLD wil de woonbonus behouden, maar vindt dat er de keuze moet bestaan tussen dat voordeel of de lagere registratierechten. Groen is de enige partij die de bonus wil afbouwen. Onze huizen zijn te duur, en een afbouw van de bonus gaat de prijzen weer op een gezond niveau brengen, zegt de partij.

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Rationele en kritische koper drukt prijzen in Vlaams-Brabant

In Vlaams-Brabant is de periode van de emo-aankopen duidelijk voorbij. Verkopers worden er geconfronteerd met kritische kandidaten die ook nog eens de tijd nemen om zich goed te bezinnen over het kostenplaatje van de noodzakelijke oplapwerken.
In de provincie Vlaams-Brabant zijn de prijzen voor villa’s vorig jaar met gemiddeld 1,4 procent gedaald tot 390.620 euro. ‘Dat bevestigt ons aanvoelen dat de prijzen voor alleenstaande woningen

in de Brusselse noordrand niet meer stijgen en integendeel licht onder druk staan’, zegt Wouter De Neve van het immobiliënkantoor Structura in Wemmel.
‘We verwachten trouwens dat de prijzen een verdere correctie zullen ondergaan. In 2004 zijn de prijzen voor alleenstaande woningen té snel beginnen stijgen. Nu komen we langzaam weer op onze pootjes terecht.’ Volgens De Neve hebben vooral villa’s die te oud en te groot zijn het moeilijk. ‘Kandidaatkopers kunnen de woning en de noodzakelijke renovatiewerken niet meer betalen. Soms dreigen de verkopers zelfs alleen nog de prijs van de bouwgrond te krijgen.’

Daarbij komt dat de banken nooit nog 100 procent van de koopprijs lenen en de kredietnemers de lening ook niet meer over een lange periode van 25 of 30 jaar mogen terug betalen. Als de ontleners het woonkrediet moeten terugbetalen in 20 jaar weegt dat ook zwaarder door in het gezinsbudget.

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